قیمت مواد دندانپزشکی | خرید مواد دندانسازی | تجهیزات دندانپزشکی قیمت روز بازار

وبلاگ بنده متعلق است به همه دندانپزشکان عزیز. در این وبلاگ هرچیز جالبی در حوزه دندانپزشکی باشه قرار میدم. از قیمت های روز مواد دندانپزشکی گرفته تا معرفی تجهیزات نوین مطب دندانپزشکی

قیمت مواد دندانپزشکی | خرید مواد دندانسازی | تجهیزات دندانپزشکی قیمت روز بازار

وبلاگ بنده متعلق است به همه دندانپزشکان عزیز. در این وبلاگ هرچیز جالبی در حوزه دندانپزشکی باشه قرار میدم. از قیمت های روز مواد دندانپزشکی گرفته تا معرفی تجهیزات نوین مطب دندانپزشکی

درمان کرم خوردگی دندان

تاریخچه

در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا، اشاره به کرم دندان وجود دارد. 

در انگلستان تصور میشد که کرم‌هایی شبیه مارماهی عامل پوسیدگی دندان‌ها هستند!در شمال آلمان کرم دندانی را به رنگ‌های خاکستری،قرمز و آبی تصور می‌کردند و با لاروها مقایسه می‌شدند. کرم‌های دندانی در فرهنگ‌های مختلف، نماد شیاطین تلقی می‌شوند!

در جمجمه‌های پیدا شده از یک میلیون سال قبل آثاری از پوسیدگی دندانی دیده می شوند. 

 در رم باستان،مردم برای کاهش آلام دندان درد، به سنت آپولو متوسل می شدند! دلاک- جراح ها در همه جای دنیا وظیفه خارج کردن دندان‌های پوسیده و جلوگیری از گسترش عفونت را بر عهده داشتند.

 با  این همه ، کشیده شدن دندان برای یک فرد در حد یک شکنجه، دردناک بود! هر چند که این شکنجه، با توجه به اینکه آنتی بیوتیک‌ها به دنیای علم معرفی نشده بودند، در موارد زیادی به قیمت زنده ماندن فرد مبتلا و نجات از گسترش عفونت، تمام میشد.


علل کرم خوردگی دندان

کرم خوردگی یا همان پوسیدگی دندان به علل مختلفی ایجاد می شود مثل کمبود چربی محلول در آب دو ویتامین (بیشتر ویتامین a و d ) ، رعایت نکردن استاندارد های غذایی ، کمبود مواد معدنی ، بالا که به طور طبیعی در حبوبات و غلات وجود دارد.


سنینی که مستعد کرم خوردگی دندان هستیم

 به تجربه ثابت شده که کرم خوردگی دندان بین ۱۰-۶ سالگی و دوران کودکی و ۳۵-۲۵ سالگی در دوران بلوغ فراوانتر است چه در دوران کودکی خواه بعلت نقص بعضی املاح بدن و خواه بعلت عدم جذب کافی آنها و یا بعلت عدم مراقبت کودکان در شست و شو و تمیز نگاه داشتن دندانها نخستین روزنه کرم خوردگی دندان ها باز می شود در صورتیکه در سنین بلوغ خواه بعلت شدت و سرعت رشد بدن و خواه بعلت متابولیسم کافی املاح مختلف و تغذیه مناسب کرم خوردگی دندان کمتر است .


 روش های درمانی

  • روغن گل میخک را استفاده کنید

روغن گل میخک یک روش قدیمی برای رفع عفونت های دهانی و دندان های آسیب دیده و کرم خورده است. یک ماده ی ضد میکروب، ضد عفونی کننده و ضد قارچ است که حفره ی دهان را تمیز می کند.

 برای رفع درد دندان دو الی سه قطره از روغن گل میخک و کتان را مخلوط کرده و بر دندانی که درد می کند بگذارید. بعد از پانزده دقیقه باید درد آرام شود و آن را از دندان خود بردارید. برای لثه و بافت های خراب کافیست آن را روزی یک بار بر محل بگذارید.

  • روغن نباتی غرغره کنید!

این کار قرن‌هاست که به منظور ضدعفونی کردن دهان مورد استفاده قرار گرفته است. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در دهان بچرخانید. 

اگر 20 دقیقه زیاد است، می‌توانید در هفته‌های اول 3 تا 5 دقیقه این کار را انجام دهید. بعد از سپری شدن مدت مورد نظر، محلول را از دهان خارج کنید.

  • مصرف مواد مغذی

مصرف مواد مغذی مثل سبزیجات، روغن‌های سالم مثل روغن نارگیل، آووکادو، دانه‌های روغنی و آجیل

  • استفاده از نمک خوراکی

یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. مقداری از این محلول را( تا حدی که دهان پر شود) در دهان خود برای ۱ دقیقه با تمرکز بر دندان آسیب دیده ، غرغره کنید، این درمان را ۳ بار در روز تا زمانی که علایم فروکش کند، دنبال نمایید.

  • استفاده از زردچوبه

یک چهارم قاشق چایخوری زرد چوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا به صورت خمیری درآید. با یک انگشت تمیز این خمیر را روی لثه‌هاتان بمالید. اجازه دهید برای ۵ دقیقه در آن محل بمانند، سپس به مدت ۱ دقیقه لثه‌هاتان را با آن ماساژ دهید. دهان‌تان را با آب گرم بشویید. از این درمان ۲ بار در روز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری زرد چوبه را در ۱ فنجان آب بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک شود و یک بار در روز دهان‌تان را با آن بشویید.





تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت ونیر و لمینیت

امروزه با توجه به اهمیت زیبایی دندان ها افراد بسیاری خواهان تغییر رنگ و تغییر فرم دندان های خود هستند، بلیچینگ، کامپوزیت ونیر و لمینیت دندان روش هایی می باشند که می توانند با تغییر رنگ و تغییر فرم ظاهر بسیار زیبایی را در دندان ها ایجاد نمایند ، اما متاسفانه افرادی که خواهان انجام این روش های زیبایی هستند اطلاعات دقیقی در رابطه با این روش ها ندارند در این مقاله در رابطه با تفاوت بین بلیچینگ، کامپوزیت ونیر و لمینیت توضیحاتی داده می شود تا افرادی که خواهان انجام هر یک از این روش ها می باشند در این زمینه اطلاعات لازم را بدست اورند .


کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ

دندان ها به دلایل زیادی می توانند کدر شوند یا تغییر رنگ بدهند. غذاها و نوشیدنی هایی که از آنها لذت می بریم ، سیگار کشیدن ، داروهای بدون نسخه و حتی افزایش سن ، همه می توانند دندان های ما را کدر ، زرد یا خاکستری کنند. 

روش های مختلفی برای داشتن لبخند روشن تر و زیباتر وجود دارد که متداول ترین آنها سفید کردن دندان یا بلیچینگ و روکش های لمینت دندان و کامپوزیت دندان می باشند. 

به دلیل مناسب بودن قیمت کامپوزیت دندان و نیز بلیچینگ دندان افراد معمولا به سمت این دو گزینه گرایش دارند. دانستن تفاوت بین سفید کردن دندان (بلیچینگ) و کامپوزیت می تواند به تعیین بهترین گزینه کمک کند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت چیست؟

بلیچینگ دندان یک روشی ساده برای سفید کردن دندان است که از مواد سفید کننده مانند کاربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید استفاده میکند و به این صورت عمل میکند که لکه های روی دندان را به قسمتهای کوچکتر تقسیم و سپس پراکنده میکند در نتیجه رنگ دندان‌ها روشن‌تر می‌شود.

در لمینت دندان قالبی سرامیکی که ضخامتی حدود 6 میلیمتر دارد متناسب با قالب دندان ساخته شده و بر روی دندان قرار داده می‌شود.لمینت دندان ضخامتهای متنوعی دارد که میتواند کمتر از 6میلیمتر و یا بیشتر باشد.

در لیمنیت هدف اصلی پوشاندن عیبهای دندانی مانند تغییر رنگ دندان، شکستن دندان و فاصله‌ی بین دندانی است.در حالیکه در بلیچینگ هدف فقط سفید کردن دندان می‌باشد.


کامپوزیت دندان بهتر است یا بلیچینگ

هزینه کامپوزیت دندان  بیشتر است اما ماندگاری کامپوزیت نیز بیشتر است. ونیر کامپوزیت همچنین می تواند تعدادی از مشکلات دندان را به طور هم زمان حل کند - دندانهای شکسته شده، فاصله ناهموار و تغییر رنگ.

سفید کردن دندان های یا بلیچینگ امری معمول ، ایمن و مؤثر است. خطرات حداقل بوده و هزینه بلیچینگ نیز معقول است. بلیچینگ دندان بسته به نوع تغییر رنگ دندان، ممکن است نتیجه بدهد یا ندهد.  روش بلیچینگ مواردی مانند کجی یا فاصله بین دندان ها را برطرف نمی کند و تنها به سفید کردن دندان به همان شکلی که هستند می پردازد و هیچگونه تغییر شکلی در دندان ها رخ نمی دهد بجز تغییر رنگ. ممکن است مجبور شوید بلیچینگ دندان را هر سال تکرار کنید.


مزایای کامپوزیت ونیر 

1- نیاز به عدم تراش یا حداقل تراش دندان:

2- امکان ترمیم

3- استحکام و رنگ های شبیه به دندان

4- عدم احتیاج ارسال قالب به لابراتور

5- انجام در یک جلسه


معایب کامپوزیت ونیر 

1- عمر مفید 5 الی 12 ساله 

2- تغییر رنگ کامپوزیت ونیر ها 

3- بوی بد در دهان 

4- نیاز به تعویض کامپوزیت 


مزایای لمینت دندان 

1. زیبایی بسیار بالا و طبیعی 

2. مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ 

3. استحکام بسیار بالا 


معایب لمینت دندان 

1. نیاز به تراش دندان 

2. در صورت اسیب به آن ها باید تعویض شوند 

3. هزینه بیشتر نسبت به درمان های مشابه  


مزایای بلیچینگ دندان

1. بی درد بودن طول درمان

2. عدم هرگونه آسیب دندان

3. ارزان بودن


معایب بلیچینگ دندان

ساسیت دندان یکی از شایع ترین مشکل بعد از انجام بلیچینگ دندان است. بعد از انجام سفید کردن دندان ممکن است دندان های فرد به خوراکی‌های سرد و گرم حساس‌شود که‌این موقتی میباشد. 

مورد بعدی به موقت بودن‌این درمان با ماندگاری زیر یکسال و بر آورده نشدن خواسته بیمارانی که‌خواهان دندان هایی‌بسیار روشن هستند.

نتیجه گیری

روش بلیچینگ دندان فقط برای سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد نه تغییر فرم آن

لمینیت و کامپوزیت هر دو برای سفید کردن دندان و تغییر فرم آن مورد استفاده قرار می گیرند با این تفاوت که در لمینیت دندان ها تراش داده می شود اما در کامپوزیت دندان تراش داده نمی شود


پوسیدگی دندان کودکان و راهای پیشگیری آن

یکی از مشکلات شایع دردندان پزشکی کودکان، پوسیدگی های زودرس دندان های شیری است. این مشکل  که با نام علمی Early Childhood Caries نامیده می شود، با ایجاد پوسیدگی در دندان های شیری سبب تخریب ساختار و درد دندانی می گردد که تبعاتی  چون مشکلات تغذیه و ظاهر نا زیبا را برای کودک در پی دارد.
از آنجا که این مشکل در سنین خیلی پایین شروع می شود، درمان این پوسیدگی ها هم برای بیمار و هم برای دندان پزشک یک معضل محسوب می گردد.
 پوسیدگی دندان‌ها در دوران کودکی نوعی بیماری عفونی است و باکتری استرپتوکوک موتانس عامل اصلی آن می‌باشد. این باکتری نه تنها اسید تولید می‌کند، حتی مقدار آن را در دهان افزایش می‌دهد. 
نشانه اولیه پوسیدگی‌های زودهنگام دوران کودکی، خطوط سفید رنگی است که روی سطح مینای دندان در امتداد خط لثه به وجود می‌آید و به تدریج این خطوط تغییر رنگ می‌دهند و دندان را سوراخ می‌کنند.

عوارض پوسیدگی دندان کودکان
درصورتی‌که دندان‌های کودک دچار پوسیدگی وسیع باشد توانایی جویدن و استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می‌یابد.
درصورتی‌که پوسیدگی دندان اطفال به‌موقع درمان نشوند و پیشرفت نمایند ممکن است مجبور به کشیدن دندان‌ها شویم.
دندان‌های پوسیده و نازیبا در زیبایی و اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی کودک تأثیرگذار خواهند بود و ممکن است عوارض ماندگاری بر شخصیت در حال رشد کودکان برجا بگذارد.

اثر پوسیدگی دندان های شیری بر دندان های دائمی کودک
دندان کودکان نیز مانند دندان بزرگسالان دچار پوسیدگی می شود. اما علت های آن ممکن است متفاوت باشد. در صورتیکه دندان کودک بپوسد، اثرات نامطلوبی بر دندان های اصلی می گذارد. لذا دانستن این دلایل و روش جلوگیری از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

علل ایجاد پوسیدگیهای دندانی زودرس دوران کودکی چیست؟
بر خلاف تصور بسیاری از والدین، قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی‌ها هیچ نقشی ندارد، بلکه فقط سبب تغییر رنگ دندانهای پوسیده می‌گردد. 
مهم‌ترین علل ایجاد این پوسیدگی‌ها، شامل موارد زیر است:
الف. تمیز نکردن دهان کودک توسط والدین از زمان رویش اولین دندان‌های شیری.
ب. الگوی تغذیه‌ای نا‌مناسب شامل:
۱) استفاده از شیشه حاوی شیر یا سایر نوشیدنی‌های شیرین بعنوان پستانک، جهت آرام کردن وکمک به خوابیدن کودک.
۲) خوردن مکرر شیراز شیشه در طول شب، مطابق میل کودک.
ج. کاهش جریان بزاق حین خواب.
د. وجود پوسیدگی‌های متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر کودک.
ه. عدم مراجعه والدین به دندانپزشک برای معاینه کودک و کسب اطلاعات صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه از زمان رویش اولین دندان‌های شیری.
و. مصرف مکرر میان وعده‌های پوسیدگی زا در طول روز توسط کودک.
این عوامل، محیط مناسبی را برای فعالیت میکروب‌های پوسیدگی زا در دهان کودک فراهم می‌کنند که با تولید بعضی اسید‌ها، سبب پوسیدگی دندان‌های می‌شوند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان
 رئیس انجمن دندانپزشکی کودکان درباره پیشگیری از بروز پوسیدگی دوران شیرخوارگی ابراز داشت:والدین بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشک را قبل از یک سالگی فرزندشان داشته باشند تا از این طریق آگاهیهای لازم را دریافت کنند همچنین پس از استفاده از شیر و قبل از خواب کودک، کمی آب از طریق شیشه داده شده و با یک قطعه گاز استریل مرطوب، دندانهای جلو فک بالا تمیز شود.
والدین باید در اولین فرصت ممکن شیر را از طریق فنجان به کودک بدهند تا درهنگام خواب از شیشه یا شیر مادر استفاده نشود همچنین با مراجعه منظم به دندانپزشک امکان استفاده از فلوراید را فراهم کنند.

پوسیدگی زودرس کودک یا پوسیدگی ناشی از خوردن شیر در کودکان
سال‌هاست که مشخص‌شده است که بعد از رویش دندان‌های شیری کودکان، بین خوردن مکرر از شیشه شیر و یا شیرخوارگی طولانی از شیشه و یا پستان مادر و پوسیدگی‌های زودرس کودکی ارتباط وجود دارد.
مثلاً کودک در هنگام خواب بعدازظهر یا شب با شیشه حاوی شیر یا نوشیدنی شیرین در بستر گذاشته شود، کودک به خواب می‌رود و مایع شیرین در اطراف دندان‌ها جمع می‌شود و این مایعات به‌عنوان محیطی عالی برای کشت میکروارگانیسم‌های پوسیدگی‌زا هستند.
هم‌چنین کودکانی که شب‌ها مکرر شیر می‌خورند به علت این‌که شب‌ها در هنگام خواب جریان بزاق کاهش می‌یابد و سرعت پاک‌سازی حفره دهان از شیر یا مایعات شیرین شده کمتر می‌شود و روند ایجاد پوسیدگی تسریع می‌گردد و کودک دچار پوسیدگی‌های زودرس دندانی می‌گردند.





جراحی لثه یا لیفت لثه

بعضی افراد وقتی می خندند ، لثه هایشان خیلی دیده می شود که در اصطلاح می گویند این افراد لبخند لثه ای دارند.

برای اصلاح این مشکل، می توان با استفاده از تکنولوژی لیزر، کمی از لبه لثه ای را بالاتر برد تا میزان نمایش لثه ها کمتر شود و به اینکار لیفت لثه می گویند.

این کار با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و یک جراحی ساده و یک جلسه ای است.

عوامل متعددی می تواند باعث پایین یا بالا بودن لثه ها باشد. لثه هایی که بخش بزرگی از دندان ها را می پوشانند باعث کوچک به نظر رسیدن دندان ها می شوند. این مشکل اغلب ناشی از نوعی بیماری خاص، مصرف برخی داروها و یا ژنتیک فرد می باشد.


چگونگی انجام عمل لیفت لثه

در یک جلسه درمانی با بی حس کردن موضعی بافت های نرم دهان، لیفت لثه بر روی بیمار آغاز می شود. پس از بی حسی، دندانپزشک اقدام به تراش دادن و همچنین شکل دهی لثه‌ها می کند که ممکن است این کار با استفاده از تیغ جراحی و یا لیزر انجام شود. 

لیفت لثه با لیزر یکی از روش های پرطرفدار برای این کار است که علت محبوبیت آن نیز بهبود سریع تر بافت ها نسبت به روش های دیگر است. گاهی به تشخیص دندانپزشک، دندانپزشک اقدام به جدا کردن لثه ها از استخوان کردهو استخوان را تراش می دهد  و پس از آن مجدداً لثه‌ها را بالاتر از مکان قبلی شان قرار می دهد.

چه کسانی می توانند لیفت لثه را انجام دهند؟

  • افرادی که لثه های آن ها تحلیل رفته اند می توانند از روش درمانی لیفت لثه استفاده کنند زیرا تحلیل رفتن لثه می تواند باعث مشکلاتی همچون تغییر ظاهر دندان، حساس شدن لثه و دندان، پوسیدگی دندان و از بین ر فتن دندان شود.
  •  افرادی که در خواب دندان قروچه می کنند به دلیل این که طی طولانی مدت ممکن است دندان های شان سایده شوند نیز ممکن دچار لبخند لثه ای شوند و این افراد هم می توانند برای برطرف کردن مشکل خود از روش درمانی لیفت لثه استفاده کنند.
  •  افرادی که لبخند لثه ای دارند یعنی در هنگام لبخند زدن لثه ی آن ها بیشتر نمایان می شود جزو افرادی هستند که در اولویت استفاده از روش درمانی لیفت لثه ای قرار دارند .
مزایای لیفت لثه

1.حذف بافت اضافه لثه

2.توزان بیشتر بین دندان ها و لثه ها

3.ناراحتی کمتر به خاطر با استفاده از تکنولوژی لیزر

4.مدت زمان بهبودی کوتاه تر


معایب لیفت لثه

  • در افزایش طول تاج دندان ریسک بروز عفونت برای افراد وجود دارد اما میزان این ریسک در مقایسه با دیگر پروسه های جراحی بسیار کمتر است به خصوص اگر این عمل توسط جراح دندانپزشک متخصص و حاذق انجام شود.
  • احتمال بروز خون ریزی در ناحیه جراحی شده پس از پروسه مربوطه وجود دارد و دندان های شما ممکن است نسبت به دمای بالا و پایین حساس شوند. این حساسیت با گذر زمان برطرف خواهد شد.
  •  باید پس از انجام لیفت لثه حتما تمامی دستور العمل های مراقبتی تجویز شده را با دقت دنبال کنید تا بدین ترتیب از بروز عفونت جلوگیری شود. در حین دوره بهبود خود در صورت داشتن هرگونه سوال حتما با مطب دندانپزشک خود تماس برقرار کنید.

طول درمانی

به دلیلسرعت بالای عمل لیفت لثه و اینکه بدون درد و خونریزی و یا همراه با خونریزی بسیار کم انجام می شود، بهبودی بعد از عمل بسیار آسان تر است. بیشتر بیماران در طی 24 ساعت قادر به خوردن و نوشیدن در حالت عادی هستند و لثه ها باید طی دو روز کاملا بهبود یابند. لثه های شما ممکن است بعد از جراحی لثه برای چند روز متورم و دردناک باشند.





بیماری لثه و روش های پیشگیری و درمان

بسیار ی فکر می کنند که با رعایت بهداشت دندان از بیماری های دهان و دندان پیشگیری کرده اند اما عدم رعایت موارد بهداشتی در خصوص لثه‌ها، می‌تواند باعث عفونت لثه و در نتیجه التهابات آن شود. بیماری‌های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه و راه‌های درمان آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند. 

شایعترین بیماری های لثه

بیماری لثه (پریودنتیت) به دو صورت حاد(مهاجم) و مزمن بوجود می آید. نوع مهاجم اغلب جوانان در حول و حوش سن بلوغ 20 سالگی را در گیر میکند در این بیماران جرم و پلاک دندانی زیادی وجود ندارد ولی تخریب زیاد است گفته می شود علت این نوع بیماری بیشتر ژنتیک و ایمونولوژیکی است نوع دوم پریودنتیت مزمن است و اغلب در دهه سوم زندگی پس از 30 سالگی رخ می دهد و مهمترین علت آن تجمع جرم و پلاک باکتریالی است. 

تجمع پلاک های میکروبی بر اثر استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان یا غلط مسواک کردن است به همین جهت معاینات و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک توصیه می شود.

علائمی که از بیماری های لثه خبر می دهند

لثه قرمز و ملتهب

چرک بین دندان ها

زخم های دردناک

از دست دادن دندان های دائمی

احساس مزه بد در دهان

درد لثه

نفوذ عفونت تا عمق 7 میلی متری

احساس مزه فلز در دهان

حساسیت به سرما

بزاق بیش از حد در دهان

تب


برخی عادات بد که باعث بروز بیماری های لثه می شود

  • برخی افراد بنابر عادت در خواب یا بیداری دندان هایشان را بهم می سایند که موجب ابتلا به بیماری لثه می شود زیرا در این حالت فشار زیادی به بافت های دندان وارد می شود.

  • نتایج تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری جرم دندان بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند علاوه بر این مصرف تنباکو به دندان ها و لثه آسیب می زند و باعث ورود عفونت و در نتیجه بیماری لثه می شود.

  • یکی از عللی که ممکن است احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد استرس مزمن است چراکه مبارزه با عفونت ها را برای بدن سخت تر می کند.حتما با دیدن علائم مربوطه به پزشک مراجعه کنید.

کارهایی که برای پیشگیری از بیماری های لثه می توان انجام داد
دندان ها و لثه ها را مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. پشت دندان ها را فراموش نکنید، در این قسمت ها به علت دسترسی کمتر، پلاک بیشتری جمع می گردد.
هر 3 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید، زیرا الیاف کهنه پلاک کمتری را برمی دارند.
اگر خونریزی لثه دارید استفاده از مسواک و نخ دندان را متوقف نکنید. به منظور آسیب نرسیدن به لثه هایتان از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید. اگر خونریزی لثه هایتان ادامه پیدا کرد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
برای معاینه و جرمگیری دندان ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر باردار هستید و یا از بیماری دیابت رنج می برید دندانپزشک خود را مطلع سازید. زیرا بدن در این شرایط سخت تر می تواند در برابر بیماری های لثه مقاومت کند.
هرچند وقت یکبار لثه های خود را در آینه نگاه کنید. مراقب تغییر رنگ یا تغییر بافت لثه خود باشید. اگر فکر می کنید بیماری لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید.
با دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید.
آیا بیماری های لثه روی بیماری های دیگر بدن تاثیر دارد؟
بیماری های لثه و وجود پلاک های میکروبی از عوامل خطر ساز برای بیماران قلبی که دچار گرفتگی رگ های قلب هستند می باشد. تحقیقات نشان می دهد بیماری های لثه احتمال خطر گرفتگی رگ های قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد.
هر چه التهاب لثه بیشتر باشد میزان باکتری هایی که وارد خون نیز می شود بیشتر است و احتمال ارترو اسکلروزیس در آنها بیشتر می شود که در این بیماری رگ های خون رسان به قلب ضخیم و ضخیم تر شده و در عمل خون رسانی اختلال ایجاد می کند این افراد بیشتر از سایرین در معرض حملات و سکته های قلبی و مغزی هستند .