قیمت مواد دندانپزشکی | خرید مواد دندانسازی | تجهیزات دندانپزشکی قیمت روز بازار

وبلاگ بنده متعلق است به همه دندانپزشکان عزیز. در این وبلاگ هرچیز جالبی در حوزه دندانپزشکی باشه قرار میدم. از قیمت های روز مواد دندانپزشکی گرفته تا معرفی تجهیزات نوین مطب دندانپزشکی

قیمت مواد دندانپزشکی | خرید مواد دندانسازی | تجهیزات دندانپزشکی قیمت روز بازار

وبلاگ بنده متعلق است به همه دندانپزشکان عزیز. در این وبلاگ هرچیز جالبی در حوزه دندانپزشکی باشه قرار میدم. از قیمت های روز مواد دندانپزشکی گرفته تا معرفی تجهیزات نوین مطب دندانپزشکی

چگونگی و دلایل جراحی دندان

جراحی دندان

این اصطلاح به خارج کردن بدون درد دندان یا ریشه دندان با حداقل آسیب به بافت های اطراف اشاره می کند، به طوری که زخم حفره دندان کشیده شده،و خودش و بدون عوارض بعد از عمل بهبود می یابد.هر زمان که جراحی انجام می شود،

 اولین چیزی که می خواهیم، این است که اجازه دهید تا زخم به درستی، سریع و صاف بهبود ببخشد به عنوان یک تمرین معمول، اکثر جراحان دندان پزشکی، دستورالعمل هایی برای بعد از عمل دارند که به صورت چاپ شده به بیمار داده می شود ؛ چیزی که باید انجام شود، دستورالعمل هایی هستند که پزشک داده است.

دلایل کشیدن دندان

گاهی برای استفاده از بریس جهت ارتودنسی دندان، نیاز به کشیدن دندان برای ایجاد فضای خالی می‌باشد.

برای شیمی درمانی سر و گردن، برخی دندان‌ها ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرند که باید دندان را برای جلوگیری از این عارضه کشید.

پوسیدگی شدید دندان که با پر‌کردن و عصب کشی امکان درمان آن وجود ندارد.

در برخی موارد برای رشد و بقای دندان‌ها نیاز است که دندان یا دندان‌هایی را کشید، مانند کشیدن دندان عقل.

نکات بعد از کشیدن و جراحی دندان

1-  کمی خونریزی تا دو روز بعد از کشیدن دندان طبیعی است.

2-  در صورت بروز خونریزی شدید دندان از یک گاز استریل و کمپرس سرد برای متوقف کردن خونریزی استفاده کنید.

3- در صورتی که خونریزی شدید و غیر قابل کنترل باشد به کلینیک مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد محتلف بر موضع اجتناب نمائید.

4- در صورت بروز درد می توانید از یک مسکن ضد التهابی مثل ژلوفن استفاده کنید. از مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین خودداری کنید.

5-  در صورت مشاهده خونریزی غیر قابل کنترل و عفونت و درد شدید با پزشک معالج تماس بگیرید.

تغذیه و اقدامات درمان بعد از کشیدن دندان وجراحی

1)  روز اول کشیدن دندان ازسوپ ولرم ونرم ، آبمیوه طبیعی(بدون نی) و بستنی تغذیه کنید.

2)  روز بعد از کشیدن شستشوی ملایم با محلول دهانشویه کلرهگزیدین در محل جراحی باید انجام شود. شستشو روزی ٣-۴ مرتبه و به مدت یک هفته باید انجام شود. 

توجه کنید خصوصا در ۴٨ ساعت اول شستشو بسیار ملایم باید انجام شود. در صورت عدم دسترسی به محلول فوق الذکر میتوانید از آب نمک رقیق (به میزان ١-٢ قاشق شربت خوری نمک در یک لیوان آب) استفاده کنید. استفاده از محلولهای دهانشویه تجاری که برای استفاده روزمره هستند توصیه نمیشود.

3) مسواک زدن در روز کشیدن و روزهای بعد با احتیاط و ملاحظه نواحی نزدیک به موضع کشیدن باید حتما انجام شود.

4) بطور معمول بعد از جراحی های دهان و از جمله کشیدن دندان بیماران درد متوسطی را تا چند روز تجربه میکنند. که اکثرا با مسکن های ضد التهاب نظیر ایبوبرفن تا حدود زیادی تسکین میابد.

 در بیمارانی مشکلات زمینه ای نظیر بیماریهای قلبی و عروقی و … دارند، مصرف این داروها ممنوع است. و باید با پزشک خود برای مصرف داروی جایگزین مشورت کنند.

5)  در ساعات اولیه پس از کشیدن تا ٢۴ ساعت سرد نگه داشتن موضع میتواند به کاهش تورم و عوارض جراحی کمک شایانی بکند. پس از کمپرس سرد غافل نشوید.

هزینه کشیدن دندان

به طور عام هزینه کشیدن دندان با سختی کشیدن آن رابطه مستقیم دارد، هرچه کشیدن دندان سختتر باشد، هزینه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

درصورتی که کشیدن دندان بنا به ضرورت پزشکی باشد بسیاری از طرح های بیمه دندانپزشکی هزینه های کشیدن دندان را تا 80 درصد پوشش می دهند .

درنهایت دندان‌های خود را مانند قبل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک را روی سطج زبان خود هم بکشید، اما دقت کنید که با جای دندان کشیده شده تماس پیدا نکند.


رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان یا تنفس بدبو مشکلی است که اگر کسی با آن دست به گریبان باشد، حضور در اجتماع برای او سخت می‌شود و از مواجهه با دیگران خجالت می‌کشد، در بسیاری موارد فردی که دارای بوی بد دهان است دچار استرس می شود.

 به همین دلیل اصلا عجیب نیست که قفسه‌های فروشگاه‌‌ها پر از آدامس، انواع خوشبوکننده‌‌ها، دهان‌شویه و دیگر محصولات طراحی شده برای مقابله با بوی بد دهان هستند، 

نفس بد بویی که هر فرد انرا از دهان بیرون می دهد در اصطلاح پزشکی،  Halitosis نامیده می شود  ، فردی که در کنار شما ایستاده یا به طور مستقیم با شما صحبت می کند، می تواند دچار این مشکل باشد مناطق اصلی که بوی بد دهان را ایجاد میکنند(زبان و لثه)، معده، لوزه ها، بینی و مری است.

بوی بد دهان و دلایل ان

  •  نفس افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه معمولاً بوی ماهی یا آمونیاک می‌دهد که دلیل آن نیز غلظت بالای اوره در بزاق است. 
  • سینوزیت (التهاب سینوس‌های اطراف بینی)، ذات الریه، برونشیت، ترشحات پشت بینی و ریفلاکس معده نیز جزء مهم‌ترین دلایل بوی دهان هستند.
  • نارسایی کبد یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع دهان است و گاهی این علامت در تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبدی بسیار مؤثر است.
  • بوی بد دهان ممکن است ناشی از زخم‌های دهانی بعد از جراحی‌های لثه یا کشیدن دندان باشد. ممکن است از پوسیدگی‌های دندانی نشئت بگیرد یا مربوط به زخم‌ها و عفونت‌های دهان و لثه باشد.

  • عده ای همواره وسواس این را دارند که دهانشان بوی بدی می دهد در حالی که اینگونه نیست. به این شرایط روانی هالیتوفوبیا می گویند.این افراد اغلب توهم بوی بد دهان دارند و از صحبت ها و نظرات دیگران برداشت اشتباه کرده و بوی بد دهان را به خود نسبت می دهند. این افراد به مسواک زدن، جویدن آدامس و استفاده از خوشبو کننده های دهان عادت کرده اند. افرادی که مبتلا به هالیتوفوبیا هستند برای درمان باید دوره های رفتارشناختی(CPT)  را بگذرانند تا بتوانند این توهم را از خود دور کنند ودست از عادات بیرویه خود بردارند.
  • بوی بد دهان داریا علائم خاصی است؟

    فرد دارای بد بوی دهان است ممکن است دارای علائم زیر باشد:

    لثه های سفت و سخت که به راحتی خونریزی می کنند.

    پلاک روی دندان

    گره های لنفاوی متورم

    گلو درد و بینی

    دهان خشک

    زبان خشک و سفید

    درمان های خانگی رفع بوی بد دهان

    • استفاده از سرکه سیب

    سرکه سیب یک درمان قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات و نفس بد است و هیچ عذری برای این واقعیت نیست.

    سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید، و حدود 10 ثانیه دهان را شستشو دهید.

    دهان را پاکسازی کرده و بوی بد را از بین میبرد.

    • اب زیاد مصرف کنید

    خشکی دهان یک محیط مساعد برای رشد باکتری است؛ به همین منظور باید دائم آب بنوشید تا باکتری‌های دهان حداقل به‌طور موقت از دهان خارج شوند. 

    خشکی دهان در اثر کمبود بزاق دهان است که ممکن است در اثر مصرف قرص‌های آنتی هیستامین، داروهای ضد افسردگی یا فشارخون بالا این خشکی به‌وجود بیاید.

    • از جوش شیرین کمک بگیرید

    این یکی از بهترین داروهای خانگی برای بوی بد دهان است. جوش شیرین، همچنین به عنوان بی کربنات شناخته شده است، یک راه حل عالی برای از بین بردن و جلوگیری از نفس بد است. 

    کمک می کند تا سطوح اسیدی که موجب نفس بد می شود را متعادل کند علاوه بر این،با باکتری های دهانی که باعث بوی بد دهان می شوند، مبارزه می کند.

    برای برطرف کردن بوی بد دهان به دوصورت زیر می توانید عمل کنید:

    یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان را شستشو دهید.

    مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین نیز باعث کاهش اسیدیته در دهان و جلوگیری از ایجاد باکتری در زبان شما می شود.

    • خمیر دندان و دهانشویه مناسب

    در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان‌تان تجمع باکتری و وجود پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهان‌شویه‌ی مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها به شما معرفی خواهد کرد. او احتمالا خمیردندان‌های ضدباکتری به شما توصیه می‌کند که باکتری‌های ایجادکننده‌ی پلاک دندان را از بین می‌برند.


    ساختمان دندان

    دندان از بخش‌های گوناگونی ساخته شده‌است:

    ۱. تاج دندان (بخشی که روی لثه است)

     ۲. ریشه دندان (بخشی که در زیرِ لثه است). بخش خارجی تاج دندان (crown) از مینا (enamel) پوشیده شده‌است که از لحاظِ میزانِ سختی و معدنی بودن، شباهت بسیاری به استخوان دارد، 

    هرچند که برخلافِ استخوان ترد و شکننده است. مینایِ دندان عمدتاً از جنس هیدروکسی آپاتیت است. رنگ مینا می‌تواند از زرد روشن تا سفید مایل به خاکستری باشد. 

    در زیر مینا، عاج (dentin) قرار دارد که استحکام آن کمتر از مینا است و همچنین برخلاف آن بافتی زنده است و در مقابل تحریکاتْ حساسیت از خود نشان می‌دهد. رنگِ عاج زرد روشن است و ساختار توبول مانند دارد. عاج از مغز دندان یا همان پالپ نگهداری می‌کند . 

    تعداد و انواع دندان 

    به کلی هر انسان ۲۰ دندان شیری و ۳۲ دندان دائمی دارد.

    1) دندانهای شیری (Deciduous Teeth)

    تعداد دندانهای شیری 20عدد بوده که بطور مساوی در هر فک جای می‌گیرد. پس از مدتی سی و دو دندان اصلی به مرور جایگزین دندانهای شیری می‌گردند.

    2) دندان های دائمی( Dermanent Teeth)

    تعداد دندان های دائمی ۳۲ عدد است و از لحاظ شکل و موقعیت آنها در دهان به چهار دسته تقسیم می شوند:

    دندان های پیش( چهار دندان در هر فک)

    دندان های نیش(دو دندان در هر فک)

    دندان های آسیای کوچک( چهار دندان در هر فک)

    دندان های آیبای بزرگ(شش دندان در هر فک)

    مشکلات رایج دندان ها

    .  دندان درد ، درد ناگهانی و حالتی شبیه تیر کشیدن دندان

    .  حساسیت دندان

    . درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی شیرین ، داغ یا سرد

    .  حفره های قابل رویت در دندان

    . لکه های قهوه ای ، سیاه یا سفید روی دندان

    . درد هنگام جویدن

    . گیر کردن غذا بین دندان و پاره شدن نخ دندان

     . درد گرفتن دندان در صورت فشار دادن دندان ها روی هم

     .  بوی بد دهان

     .  محلهای شایع پوسیدگی


    علل ایجاد پوسیدگی دندان 

    همانطور که میدانیددندان، یکی از مهمترین اعضای بدن برای گوارش غذا می باشد و اگر غذا بدرستی جویده نشود برای هضم غذا دچار مشکلات گوارشی خواهیم شد.

    در پوسیدگی دندانها منابع غذایی بسیاری وجود دارند که به تخریب دندان‌های ما کمک می‌کنند مانند مواد غذایی شیرین، خوراکی‌هایی نظیر پفک، بستنی، سیگار، چایی، قهوه و …

    برای ایجاد پوسیدگی، مواد قندی باید در دسترس میکروبها باشند تا عامل خراب کننده ساختمان معدنی، یعنی اسید تولید گردد. در واقع پوسیدگی دندان تخریب بافتهای سخت دندان است.

     وقتی یک بیماری در اثر فعالیت میکروبها ایجاد شود آن را بیماری عفونی می‌نامند. و اگر بیماری بتواند از محلی به محل دیگر منتقل شود آنرا بیماری قابل انتقال می‌گویند.

    با تعریفی که از پوسیدگی دندان ارائه شد، می‌فهمیم که پوسیدگی می تواند از یک دندان به سایر دندانها سرایت کند . 

    شرایط اصلی داشتن دندان هایی سالم و منظم 

    در نتیجه بررسی دقیق در مورد دندان ها مهم است زیرا محیط دهان و لثه ها را سالم نگه می دارند. شما باید به طور منظم و حداقل هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا از صحت و سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید.

    توجه کنید که چک کردن دندان ها از جهت پوسیدگی، فقط یک بخش از معاینه ارتودنتیست است. 

    در طول معاینه بیمار توسط متخصص ارتودنسی ، ارتودنتیست شما علاوه بر توجه به مشخصات دندان های منظم و بهداشت آن ها، سلامت لثه ها را نیز ارزیابی می کند و اگر مشکل یا ناهنجاری خاصی را مشاهده کند حتما بررسی های دقیق تری را انجام خواهد داد تا از بروز هرگونه مشکل در سلامت دندان ها پیشگیری کند.


    اشنایی با انواع روش های ترمیم دندان

    ترمیم دندان در واقع کنترل مشکلات دهان و دندان و اصلاح شرایط زیبایی آن است. به عبارت بهتر در ترمیم دندان، ساختار صدمه دیده یا از دست رفته دندانها تصحیح میشود. 

    ترمیم دندان باعث بهبود ظاهر دندانها خواهد شد و در نهایت نه تنها به سلامت دندانهای شما کمک خواهد کرد، بلکه لبخند زیبا و فریبنده‌ای هم برای شما خلق خواهد کرد. در این مقاله به شما نشان میدهیم که ترمیم دندان چیست و انواع آن کدام است، پس در ادامه با ما همراه باشید!

    ترمیم دندان به دو بخش کلی تقسیم می شود:

    • ترمیم 
    • زیبایی

     اقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود، دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود.

    با این حال برخی از درمان های زیبایی دندان باعث افزایش سلامت دندان نیز می شوند.

    به عنوان مثال پرکردگی های سرامیکی رنگ دندان ظاهر بهتری دارند و حتی در مقایسه با پرکردگی های فلزی، نیازمند تراشیدن مقدار کمتری از مینای دندان می باشند.

    دندانپزشکی زیبایی ممکن است شامل اضافه کردن یا حذف موادی از دندان باشد.برخی از دندان پزشکان، تمایل به دندانپزشکی زیبایی از نوع ((دوستار دندان)) دارندو این به معنی پرهیز از هر اقدام غیر قابل بازگشتی است که روی دندان ها انجام می شود.

    اقدامات ترمیم دندان شامل سفید کردن دندان، برخی ارتودنسی های کوتاه مدت و رزین کامپوزیت می باشد.امروزه پر طرفدارترین درمان در دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ، سفید کردن یا بلیچینگ دندان است.

    در این مقاله به مهترین و پرکاربردترین خدامت ترمیمی دندان اشاره می شود و توضیحاتی تکمیلی برای اشنایی بیشتر خواننده در هر قسمت ارائه می شود.

    بلچینگ یا سفید کردن دندان

    بلیچینگ روشی شیمیایی است که به منظور سفید کردن دندان ها استفاده می شود و در میان مردم طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

    برخی افراد برای از بین بردن لکه های دندانهایشان از بلیچینگ استفاده می کننددر حالی که دیگران تنها برای سفید تر کردن دندان ها از آن استفاده می کنند.

    تغییر رنگ روی مینای دندان اتفاق می افتد و می تواند علل مختلفی داشته باشد مانند برخی داروها، قهوه، چای و سیگار.تغییر رنگ همچنین می تواند ارثی یا به دلیل بالا رفتن سن باشد.

    بلچینگ می تواند توسط دندانپزشک و در مطب وی انجام شود و یا زیر نظر دندانپزشک و در منزل انجام شود.

    بسیاری از بیماران انجام بلیچینگ در منزل را به دندانپزشکی ترجیح می دهند زیرا در منزل راحت ترند.

    درمان زمانی آغاز می شود که دندانپزشک قالبی سفارشی برای دندان هایتان می سازدتا مطمئن شود که مقدار ماده ی سفید کننده که قرار است استفاده شود، صحیح  است و دندان ها به طور کامل در تماس با ماده ی بلیچینگ قرار می گیرند.

    معمولا سفید کردن دندان ها در منزل با توجه به میزان سفیدی مطلوب برای هر بیمار، بین ۲ تا ۴ هفته می انجامد.

    برای سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک، بیمار لازم است یک یا چند بار به دندانپزشک خود مراجعه کند.هر جلسه ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد.

    ترمیم به روش  ایمپلنت

    ایمپلنت ها ابزاری مخصوص دندان هستند که به کمک عمل جراحی به استخوان فک افراد متصل می شوند. ممکن است از ایمپلنت دندان برای نگه داشتن یک روکش دندان یا پل استفاده شود.

    این روش می تواند معمولا به قدم های متعددی نیاز داشته باشد تا یک پروتز موقت ایجاد شود، دندان آسیب دیده کشیده شود، محل مربوط به ایمپلنت آماده شود، پروتز دائمی تولید شود و در نهایت در جای خود قرار گیرد. 

    پس از اتمام این پروسه ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا استخوان جدید در اطراف ایمپلنت شکل گیرد که آن را در یک مکان به خوبی نگه دارد.

    ایمپلنت های دندانی و ترمیم های ایمپلنت می توانند برخی از مزایای دیگر را نیز برای بیماران فراهم آورند. پس از درمان، شما متوجه می شوید که اعتماد به نفستان افزایش یافته است.

    علاوه بر این، ترمیم های پشتیبانی ایمپلنت می تواند موقعیت فکین شما را متعادل کند و باعث شود جویدن و صحبت کردن راحت تر باشند.

    با جایگزین کردن دندان های از دست رفته توسط ترمیم های ایمپلنت نیز می توان به جلوگیری از تغییر موقعیت دندان های اطراف هم کمک کرد.

    ترمیم به روش امالگام

    آمالگام نقره یک ترکیب تشکیل شده از ۵۰ درصد جیوه و ۵۰ درصد نقره، قلع، روی و مس است.

    از مزایای آمالگام نقره می توان به قیمت پایین، قرار دادن آسان آن در دندان و قدرت و دوام استثنایی اشاره کرد.

    از طرف دیگر استفاده از آمالگام برای ترمیم می تواند یک گزینه مناسب نباشد چرا که امکان بزرگتر شدن و یا کوچکتر شدن آن درون دندان وجود دارد.

    همین موضوع می تواند منجر به ترک خوردگی دندان شود و یا اجازه دهد غذا و باکتری ها وارد دندان شده و منجر به ایجاد پوسیدگی و حفره دندانی شود. استفاده از جیوه در این روش نیز کماکان جای بحث زیادی دارد.



    ویژگی های یک خمیردندان خوب

    توسعه خمیر دندان در طول تاریخ

    تاریخچه ی استفاده از خمیر دندان به 5000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد . در آن زمان مصریان و یونانیان برای پاک کردن دندانهایشان از خمیر دندان استفاده می کردند .البته مواد تشکیل دهنده ی خمیر دندانها با خمیر دندانهای کنونی متفاوت بوده است .

     در آن دوران خمیر دندان را از پودر خاکستر سم گاو ، پوست تخم مرغ سوخته شده که با سنگ خارا مخلوط شده است درست میکردند. 

    با توسعه خمیر دندان در تاریخ معاصر و اهمیت بهداشت دهان و دندان انتخاب یک خمیر دندان مناسب که با بهترین کیفیت کمترین ضرر را به دندان ها وارد کند به دغدغه ای برای بسیاری از افراد بلد گشته است.

    در این مطلب شما را با مهمترین ویژگی های یک خمیر دندان خوب اشنا خواهیم کرد.

    ترکیبات خمیردندان

    خمیردندان‌ها به‌صورت خمیر یا ژل در دسترس هستند. با وجود گونه‌های متفاوت خمیردندان، برخی از اجزا در اغلب گونه‌ها مشترک هستند، از جمله:

    • مواد لایه‌بردار

    • رایحه‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله ساخارین

    • هومکتانت‌ها

    • ضخیم‌کننده یا قوام‌دهنده

    • دترجنت‌ها

    نکاتی که باید هنگام خرید خمیردندان به آنها توجه کنیم

    • داشتن فلوراید

    طبق گفته انجمن دندانپزشکی امریکا، که هرکس باید دست‌کم دو بار در روز، دندان‌های خود را با خمیر دندان دارای فلوراید بشوید. 

    فرمول‌های شیمیایی مختلفی از فلوراید در تولید خمیردندان‌ها به کار گرفته می‌شود، اما تمام آنها ویژگی مشترکی دارند: توانایی مبارزه با ایجاد حفره و مقابله با پوسیدگی دندان.

    • توجه به سطح سایشی

    خمیردندان حاوی مواد ساینده‌ برای تمیز و سفید کردن دندان‌هاست. سطح سایش خمیردندان که به عنوان RDA شناخته می‌شود در محصولات مختلف، متفاوت است.

     محصولات دندانی باید ۲۵۰RDA یا کمتر از آن داشته باشند چرا که سطوح بالاتر می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند و ایمن نیست.

    • ضد جرم بودن

    در این نوع که بهتر است آن را خمیر دندان مخصوص پیشگیری از تشکیل جرم نامیده می­شود از موادی (مانند انواع پیروفسفات­ها) استفاده می شود که قادر هستند فرآیند تشکیل رسوبات و چسبیدن آنها بر روی دندان ها کندتر نماید.

    • خمیردندان هایی که به عنوان دارو مصرف می شوند

     خمیردندان‌هایی وجود دارد که جنبه دارویی دارند و حتما با تجویز پزشک مصرف می‌شوند زیرا غلظت فلوراید در این نوع خمیردندان‌ها پنج برابر خمیردندان‌های معمولی است.

    • خمیر دندان مخصوص بچه ها

    این نوع خمیر دندان ها مناسب استفاده کودکان بوده که دارای فرمولاسیون خاص و واجد ویژگی­های ظاهری باید در دمای 18 تا 27 درجه سانتی گراد (جای خشک و خنک و دوراز نور مستقیم آفتاب) نگهداری شود.

    • خمیر دندان زغالی

     شاید وجود زغال در خمیر دندان کمی عجیب به نظر برسد اما اثرگذاری خوبی در سفیدی و پاک‌کنندگی دندان‌ها دارد. ذرات زغال موجود در این خمیر دندان‌ها باعث جذب آلودگی‌ها و رفع لکه‌های روی دندان می‌شود.

     البته مصرف این خمیر دندان‌ها به‌طور مداوم توصیه نمی‌شود زیرا باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند و آن را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند.

    • خمیردندان های سفید کننده

    خمیردندان‌های سفیدکننده معمولاً حاوی مواد شیمیایی یا ساینده‌ای هستند که به از بین بردن یا جلوگیری از تشکیل لکه‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال، استفاده از آن‌ها به مدت طولانی ممکن است مینای دندان شمارا از بین ببرد؛ بنابراین قبل از مسواک زدن با این خمیردندان‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

    مواردی دیگر برای خرید خمیر دندان خوب

    • اگر مشکل بوی بدن دهان دارید، می‌توانید از انواع خمیردندانی که دهان را خوشبو می‌کنند، استفاده کنید. این خمیردندان‌ها حاوی اجزایی هستند که بوی بدن دهان را می‌پوشانند یا با باکتری‌های عامل ایجاد بوی بد مبارزه می‌کنند.
    • مواد طبیعی حاوی مواد ساینده مانند جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) می‌تواند جایگزین مواد شیمیایی باشد. جوش شیرین علاوه بر خاصیت سایندگی در رفع لکه‌های دندانی نیز موثر است.

  • کودکان باید روش صحیح استفاده از خمیر دندان را فرا گرفته و به نحوی که بعد از استفاده آن را از دهان خود بیرون بریزند تا بلعیدن آن به حداقل برسد.
  • به هیچ عنوان مواد دیگری مانند نمک نباید جایگزین خمیردندان شود زیرا، نمک فلوئور طبیعی و وضعیت طبیعی دهان را از بین می‌برد و به بافت‌های دهان آسیب می‌رساند.
  • همواره به انتهای تیوب خمیردندان توجه کنید

    چنانچه در هنگام خرید خمیر دندان به انتهای تیوپ آن دقت کنید رنگهایی را در انتهای ان مشاهده می کنید که این رنگها هر یک معنای بخصوصی دارند :


    1-رنگ مشکی نشان دهنده ی این می باشد که کل مواد تشکیل دهنده ی آن کاملا شیمیایی می باشد


    2-رنگ سبز نشان دهنده ی آن می باشد که مواد مورد استفاده کاملا طبیعی می باشد


    3-رنگ آبی یعنی مواد دارویی به همراه مواد طبیعی وجود دارد


    4-رنگ قرمز یعنی مواد شیمیایی به همراه مواد طبیعی وجود دارد